söndag 4 augusti 2013

Gammalsvenska Handarbeten




Gammalsvenska Handarbeten hette ett företag som sålde underbara broderier i egen design och tillverkning.De hade en fabriksförsäljning i Sollebrunn och företaget låg i Ängelholm.



Detta var på 1980-talet och jag åkte då och då till Sollebrunn för att köpa med mig något fint att brodera. Ibland följde min mamma med för hon älskade också broderi och hade alltid något liggande som hon broderade på.


På senare år har jag återupptagit lite broderande och då har jag letat efter detta företag utan att hitta det. Fick nyligen veta att det såldes för många år sedan och det nya företaget gick i konkurs. Fruktansvärt tråkigt för det verkar inte finnas något företag idag som gör lika fina broderier efter gamla förlagor. Och tyvärr har nog broderandet blivit omodernt bland unga idag.
Min generation och yngre kommer inte att lämna efter oss så vackra kaffedukar och andra broderier som vi fått ärva från våra mammor och mormödrar. Det är tråkigt tycker jag.

7 kommentarer:

  1. Städade i mina gömmor och hittade då en katalog från Iltex Broderistuga i Sjuntorp som sålde Gammalsvenska Handarbeten. Gick ut på nätet för att se om de fortfarande fanns kvar vilket jag då till min sorg förstod att de inte gjorde. Vad jag kunde förstå såldes en del av deras utrustning och material på auktion i mars i år. Vilken sorg för precis som du tycker jag att deras handarbeten var fantastiskt vackra. Man kan bara hoppas på att det finns någon som tar upp deras "mantel" och börjar tillverka dessa underbara handarbeten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det hoppas jag också! Synd att man inte har kunskap och möjlighet själv, det hade varit roligt. Och synd att man missade deras utförsäljning av material!

      Radera
    2. För ganska många år sedan broderade jag både gardiner och paradhanduk från gammalsvenska handarbeten. Till min stora sorg har jag föstått att företaget inte finns längre. Vackrare handarbeten går inte att få tag på längre.

      Radera
  2. Så tråkigt att de inte finns längre. Jag broderade en lång gardinkappa från dem. Finns det något företag som säljer motsvarande handarbeten?

    SvaraRadera
  3. Hej och tack för att vi får läsa din underbara blogg!
    Vänligen Bitte

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Bitte! Tack för din fina kommentar! Jag har inte uppdaterat här på väldigt länge men kanske får jag snart tid och lust. Hälsningar från Anna

      Radera