söndag 19 januari 2014

Egen lägenhet

 
Att det inte finns bra och billiga lägenheter till dagens unga, det är en stor skam och man blir förbaskad å deras vägnar. Jag minns själv vilken lycka det var att få flytta till något eget och kunna börja sitt egna vuxna liv. På 1970-talet var det lätt att få ett förstahandskontrakt. Kontraktet ovan tog mig bara ett par veckor att få- mitt i centrala Göteborg! 
 

 
Lägenheten låg i Robert Dicksons Stiftelse i Haga i Göteborg. 

 
Lägenheten var både billig och stor: ett rum och kök och toalett, på 54 kvadrat. Inget varmvatten men dusch i källaren. Det gick hur bra som helst.


Inredningen var typisk 70-tal med monstreablomma, vinylskivor, hemmabyggd säng och tjockTV.

 Här kom jag att bo i många år och stortrivdes. Efter den stora renoveringen runt 1980 bodde jag kvar i huset, men i en annan lägenhet.



 Hyrorna var procentuellt så mycket lägre än idag, att man lätt klarade sig och fick pengar över- även de åren man levde på studielån.










                                                       Och fotografen själv, för 35 år sedan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar